این مرکز از سال 1385افتتاح و 1386ره اندازی و  1387 سیستم به مرکز ارسال شد  و  فعالیت های  فرهنگی و هنری خود را با ثبت اسناد  آغاز نمود

در حال حاضر این مجموعه دارای 10243جلد کتاب در فضایی دلنشین با مساحت 450 متر مربع دارای سالن کودک و نوجوان برای مطالعه اعضا می باشد.

خدمات مرکز : کارگاه های هنری ویژه گروه های سنی ۴ سال کامل تا 17

اجرای فعالیت های فرهنگی ویژه اعضا حقیقی و مجازی

برگزاری کارگاه های تخصصی و فعالیت های فرهنگی و هنری و ادبی

بخش های مرکز :کتابخانه کودک ونوجوان، سالن آمفی تئاتر در مساحت ۲۲۰متر مربع                  

امکانات ویژه مرکز :               سالن مطالعه کودک ونوجوان / سالن آمفی تئاتر / سه کلاس آموزشی و یک کلاس قصه گویی    

امکانات کارگاهی : سه کلاس آموزشی و یک سالن قصه گویی                          

خدمات فراگیر :ندارد.                           

روز و ساعات فعالیت : مرکز در یک  شیفت از 8 صبح الی ۱۴ عصر / روزهای زوج دختر و روز های فرد پسر              

پرسنل : ۱ نفر مسئول مرکز - 3 نفر نیروی هنری - 1 نفر خدمات                     

شرایط عضویت : داشتن حداقل ۶ سال تا ۱۷ سال  و پرداخت شهریه ۴۰۰۰۰ تومان برای عضویت در مرکز حقیقی

______________

نشانی : اندیمشک جاده سد دز ،بلوار ۴۵متری دوم جنب اداره ثبت اسناد و املاک

تلفن :  ۰۶۱۴۲6۴۸۱۲۳

مسئول مرکز : خانم حدیث علیشاهی

 

 

اخبار مرکز:

 

 

  • 1400/02/26 - 12:22
  • تعداد بازدید: 5222
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

نشست مجازی انجمن‌ سرود کانون کشور به میزبانی خوزستان برگزار شد

نشست مجازی نمایندگان و کارشناسان انجمن‌های سرود کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور به میزبانی استان خوزستان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی کانون خوزستان، هم‌زمان با روز بزرگداشت فردوسی،  نشست مجازی نمایندگان و کارشناسان انجمن‌های  سرود کانون کشور با موضوع «موسیقی در سرودهای حماسی»،  و حضور سید محمد تنکابنی،  دبیرانجمن سرود-نمایش کانون کشور، آهنگساز، نوازنده و مدرس دانشگاه تشکیل شد.
 تنکابنی دراین نشست گفت: حماسه‌ها برآمده از افسانه‌ها،  داستان ها و سرگذشتِ اقوام مختلف، بازگوکننده‌ی  تاریخِ تغییرو تحولات اجتماعی، سیاسی و فرهنگی هستند.
او شاهنامه‌ی فردوسی را نمونه‌ی کاملی از حماسه‌پردازی در چهارچوبی افسانه‌ای و اسطوره‌ای دانست،  که زاییده‌ی  ذهنی خلاق، برای نقد اجتماع و انتقال مفاهیم اخلاقی و انسانی است.
 وی اضافه کرد: تلفیق ادبیات حماسی و موسیقی در فرهنگ اقوام مختلف جهان،  نمودی شفاهی و مکتوب داشته و از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.
دبیر انجمن سرود-نمایش کانون کشور، در بخش دیگری از سخنان خود، انواع  موسیقی در سرودهای حماسی  را به سه دسته‌ی «شعربنیان»، «موسیقی بنیان» و «ترکیب یکسان شعر و موسیقی »، تقسیم‌بندی کرد و گفت: در موسیقی حماسیِ شعر بنیان، مبنا  بر پایه‌ی محتوای شعر است،  که نمود واضحِ این مسئله در فرهنگ ایران زمین و نقالی‌ها و شرح رشادت‌های حماسی هویداست.
او از وزن و قالب شعر به عنوان اولین مسئله‌ای که در تطابق موسیقی و شعر با آن مواجه هستیم یاد کرد و توضیح داد: معمولا بهره‌برداری ازاوزان پرتحرک، توجه به جایگاه و تاثیر هجاهای کوتاه و بلند در ریتم و موسیقیِ کلام،  توجه به  آهنگ کلمات و حروف و بار معنایی آن ها  و در نهایت، انتقال  حداکثریِ مضامین حماسیِ متن شعر در چهارچوب موسیقی،  از ویژگی‌های موسیقی حماسه‌ایِ شعر بنیان هستند.
تنکابنی در ادامه تاکید کرد: در شاهنامه شاهد این هستیم که فردوسی از واژه‌هایی با بار معنایی خاص استفاده می کند، واژگانی که باردلاورانه دارند و نقال‌ها  در خوانش و تاکید خاص روی آن‌ها،  علاوه بر پیشبرد داستان،  به اجرای خویش حال و هوای حماسی می‌بخشند.
این نوازنده و آهنگساز،  نوع دیگر موسیقی حماسی را "موسیقی بنیان "  نامید که طی آن،  شعر در خدمت موسیقی است و از موسیقی سازی برای ایجاد حس سلحشوری بهره‌جویی می‌شود به گونه‌ای که کلیت اثر بر پایه و اساس موسیقی و جنبه ی شنیداری  استوار است، و درادامه  بیان کرد: به طور کلی در این گونه موسیقی،  شعر حماسی  براساس سرعت، ریتم و جنب و جوش کلماتش انتخاب شده و در اثر راه پیدا می‌کند. در واقع می‌توان گفت ویژگی‌های حماسی موسیقی بر ویژگی‌های حماسی شعر ارجح هستند.
وی با اعتقاد به این  که در موسیقی حماسی پیچیدگی،  مانع لذت مخاطب می شود تشریح کرد: سادگی و بی‌تکلف بودن ملودی‌ها و امکانِ درک موسیقیایی آسان، در آثار موسیقی بنیان مد نظر هستند و ابزار مورد استفاده معمولآً سازهای محلی، سازهای بادی برنجی و آلاتی هستند که دارای طنین زیادی هستد.
دبیر انجمن سرود-نمایش کانون کشوراشاره کرد: رد پای این نوع از موسیقیِ حماسی در موسیقی اصیل  ایرانی و نواهای محلی، به خصوص  در استان‌های مرزنشین به دلیل موقعیت جغرافیایی و وقوع تهدیدها و جنگ ها نموداراست، از این روی استفاده از فرهنگ موسیقیایی غنی ایرانی و موتیف‌های اصیل بومی، می‌توانند موجب خلق آثار حماسی موسیقی بنیانِ ماندگار شوند. 

این مدرس دانشگاه در پایان به بررسی ترکیب شعر و آهنگِ زمینه، در موسیقی حماسی پرداخت و افزود: شعر و موسیقی در این بخش،  رسالت خویش را با روش متفاوت اما به کمال و در یک راستا ادا کرده و موجب ایجاد تاثیرِ مضاعف در خلق و برانگیختنِ حس حماسی و دلاوی می‌شوند و در واقع شعر و موسیقی حماسی در خدمت همدیگر عمل می‌کنند.
گفتنی است: این رویداد هنری با حضور معاونت فرهنگی و کارشناسان واحدهای فرهنگی وهنری خوزستانی، همچنین کارشناسان و نمایندگان انجمن‌های سرود سراسر کشور،  به میزبانی استان خوزستان و درفضای اسکای روم معاونت فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان این استان برگزار شد.

کلمات کلیدی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *

شخصی سازی

انتخاب حالت کور رنگی

انتخاب رنگ

اندازه فونت